Žiemos atradimai

   Žiema tai nuostabus metas, kai žemė pasipuošia baltu apklotu, o sniegas vilioja į lauką pramogauti. Net darželio kiemas gali tapti ypatinga žaidimų ir atradimų vieta. Tik žiemą galima pamatyti užšalusias balutes, ledą, pažinti kietą ir minkštą sniegą, išsiaiškinti ar sniegas tikrai baltas ir švarus, atrasti ir net nulaužti kabančius varveklius.

   Dirbdama su vaikais pastebėjau, kad vaikams labai patinka tyrinėti ir eksperimentuoti taikant STEAM metodo praktikas, kurios paremtos vaikų kūrybiškumo skatinimu. Atlikdami STEAM veiklas vaikai samprotauja ir diskutuoja, sprendžia iškilusias problemas, tobulina mąstymo įgūdžius, sutelkia dėmesį, stiprina pasitikėjimo savimi jausmą, lavina pagrindinius pojūčius: regėjimą, lytėjimą, uoslę, skonį.  

     Norėdami išsamiau ištyrinėti sniegą ir išsiaiškinti visas sniego bei ledo paslaptis ,,Smalsiukų“ grupės vaikai, kartu su mokytojomis ir tėveliais, vykdė projektą ,,Žiemos atradimai“. Tyrinėjimus pradėjome iš lauko parsinešę kibirėlį su sniegu ir ledo gabalėliais. Iš pirmo žvilgsnio vaikams atrodė, kad sniegas baltas ir švarus. Jie stebėjo ir laukė kas greičiau ištirps - sniegas ar ledas? Diskutavo tarpusavyje, išsakė savo mintis. Tyrinėdami ištirpusio sniego ir ledo vandenį, atlikdami bandymus, galėjo įsitikinti koks jis nešvarus. Suprato kodėl jo negalima dėti į burną.

   Sulaukę dienos, kai gausiai pasnigo, išskubėjome žaisti paslaptingo ir smalsumą žadinančio pėdsakų žaidimo. Vaikai ieškojo pėdsakų sniege. Užsidėję ant savo batų ,,milžino pėdas“ patys darė pėdsakus. Galėjo palyginti kieno pėdsakai didesni, sekti jais, matuoti nueitą atstumą, skaičiuoti pėdas.

   Daug džiaugsmo vaikams suteikė veikla ,,Ugnikalnis ant kalno“. Visi su kibirėliais bei kastuvais nešė, vežė sniegą į sutartą vietą. Kalną nudažė purkšdami spalvotą vandenį. Į kalno viršūnę įstatė kibirėlį, į kurį pylėme actą ir bėrėme sodą. Išsiveržė ne tik ugnikalnis, bet ir vaikų emocijos. Aptarėme, kad su nežinomomis medžiagomis reikia elgtis atsargiai.

   Sulaukę šaltuko nutarėme užsišaldyti lauke ledukų. Kitą dieną nekantraudami skubėjo apžiūrėti savo sušalusių ,,kokteilių“. Parsinešę į grupę tyrinėjo - tirpino šaltame, karštame vandenyje, ant ledo pylė druską, lašino dažus. Išsiaiškino, kad druska tirpdo ledą. Vaikams patiko gerti arbatą į kurią galėjo įsidėti ledukų. Vaikai išsakė savo mintis, kad ir namuose mamos turi ledukų ir jais vėsina karštą arbatą.

   Vaikams labai patiko kūrybinė veikla ,,Sniego senis maišelyje“. Parsinešę į grupę sniego, apsimovę pirštines dėjo jį į maišelius ir formavo sniego senį. Užduotis buvo nelengva. Sniegas maišeliuose ne visiems pakluso. Iš spalvoto popieriaus išsikirpo trūkstamas detales ir papuošė savo sniego žmogelius. Stebėjo ir diskutavo tarpusavyje, matydami kaip sniego seniai pamažu tirpsta ir maišelyje kaupiasi vanduo. Vienas berniukas pasiūlė maišelį su sniego seniu išnešti į lauką, kad neištirptų.

     Judrūs žaidimai, važinėjimas nuo kalniuko, sniego gniūžčių mėtymas į pačių pasigamintą ,,sniego lanką“ vaikams neleido sušalti. Mėtydami gniūžtes tobulino ne tik rankos taiklumą, bet ir skaičiavimo įgūdžius, vaikai mokėsi kantriai išlaukti savo eilės.

     Tėvelius taip pat įtraukėme į projekto veiklas. Jie parūpino tyrinėjimams ir eksperimentams reikiamų priemonių. Paskelbėme „madingiausio sniego senio“ konkursą. Tėveliai kartu su vaikais lipdė sniego senius, puošė juos madingiausiais rūbais. Visi dalyviai buvo apdovanoti.

     Viso projekto metu stebėjome orų pokyčius. Buvo ir šlapdribos, sulaukėme ir šaltuko, džiugino saulė, lijo lietus. Mūsų nestabdė oro sąlygos - domėjomės, tyrinėjome, džiaugėmės, kaupėme patirtį, lavinome pojūčius, mokėmės gražiai bendrauti, kantriai išlaukti savo eilės, išklausyti draugo, laikytis susitarimų, nebijoti klysti, drąsiai samprotauti apie savo atradimus. Stebėjimai ir bandymai padėjo rasti atsakymus į daugelį mums rūpimų klausimų, suteikė galimybę kiekvienam vaikui patirti sėkmę bei atradimo džiaugsmą.

     Gamta – viena iš geriausių, palankiausių aplinkų spontaniškai žaisti, tyrinėti ir mokytis. Bet kokią lauko erdvę galima išnaudoti STEAM mokymuisi. Gamtoje visada pilna galimybių spręsti problemas ir jas tyrinėti, čia galima patirti visus jutiminius potyrius. Kol dar yra sniego, siūlome visiems patirti ir išgyventi žiemos stebuklą ir sakome, kad kūrybiškumui ir išmonei ribų nėra.  

Literatūra:

  1. Nacionalinė švietimo agentūra (2021). STEAM priešmokykliniame amžiuje.

                                                                                                                                                  

                      

Parengė mokytoja metodininkė, dirbanti pagal ikimokyklinio ugdymo programą Rita Katinienė                      

 

 

 Copyright © 2024 www.eglute.utena.lm.lt  Rights Reserved.